Monday, October 9, 2023

Ma Mère, J'Te Kiffe Trop Grave, for piano

CD 9314574340525

Ma Mère, J'Te Kiffe Trop Grave

Flag of the USA
Drapeau
Français

for Piano

pour Piano

During the 18th century, W. A. Mozart had composed twelve variations for the piano on the French song “Ah! vous dirai-je, Maman”.

In 2013, that same idea was renewed by Chinese composer Julian Yu who compiled a piano album [ISBN 978-7-5566-0132-5] of 70 more variations on the (same) theme of “Twinkle Twinkle Little Star” written by as many composers from various countries.

Australian pianist and composer Michael Kieran Harvey recorded these variations on a CD that comes with the album.

In the title of Jean-Pierre Vial's variation, French-speaking readers can easily identify a variant of the words “Ah! vous dirai-je, Maman, je vous aime énormément” using the French poetry “slam” vernacular.

The album is intended for all piano lovers, be they students or teachers. It includes 174 pages, 113 of which are piano scores and 43 are short comments (bilingual, in Chineese and in English) about the composers and their variations.

The album, named “More variations on the Theme of “Twinkle, Twinkle, Little Star” from Composers Around the World,” is published by the Shanghai Conservatory of Music Press. It can be ordered from China.

The CD  (UPC 9314574340525), shown above, is published by Move Records. It contains 70 tracks that nearly represent 80 minutes of variations on the theme of “Twinkle Twinkle Little Star”. ●

Au XVIIIème siècle, W. A. Mozart avait composé douze variations pour piano sur l'air de “Ah ! vous dirai-je, Maman”.

En 2013, l'idée a été reprise par le compositeur chinois Julian Yu qui a compilé un recueil [ISBN 978-7-5566-0132-5] de 70 variations supplémentaires, pour piano, sur le thème de “Ah ! vous dirai-je, Maman” écrites par autant de compositeurs de nationalités diverses.

Le pianiste et compositeur australien Michael Kieran Harvey a enregistré ces variations sur un CD inclus dans ce recueil.

Les lecteurs de langue française reconnaîtront aisément, dans le titre de la variation signée par Jean-Pierre Vial, une variante “slam” des paroles “Ah ! vous dirai-je, Maman, je vous aime énormément”.

Ce nouveau recueil s'adresse à tous les amateurs de piano, étudiants ou enseignants. Il comporte 174 pages, dont 113 sont les partitions pour piano, et 43 sont de courts commentaires (bilingues, en chinois et en anglais) au sujet des compositeurs et de leurs variations.

Le recueil, dénommé “More variations on the Theme of “Twinkle, Twinkle, Little Star” from Composers Around the World,” est publié par le Conservatoire de Musique de Shanghai (Shanghai Conservatory of Music Press). On peut le commander depuis la Chine.

Le CD  (ISBN 09314574340525), figuré ci-dessus, est publié par Move Records. Il contient 70 pistes, représentant quelque 80 minutes de variations sur le thème de “Ah ! vous dirai-je, Maman”. ●


No comments:

Post a Comment